elinpettersson

Alla inlägg under december 2017

Av Elin Petterssson - 30 december 2017 00:32

Jag tänkte avsluta denna årssumering med lite mer text här då. 

2017 har som sagt ändå vart ett rätt okej år för min del eftersom att den verkligen har haft några guldklimpar som jag verkligen uppskattar. Även om jag ofta pratar om USA och jag tror att många antagligen är lite trötta över att jag pratar om det så ofta kan jag tyvärr inte hjälpa det. USA är ett land som jag verkligen gillar eftersom att jag först och främst har väldigt många bra minnen där men även för att jag har en del vänner där som jag vill träffa mer än något annat, sist men inte minst också för att jag har intalat mig själv att jag skulle må så mycket bättre där och att det är ett land där jag passar in mycket bättre. Det kan även vara så att mågna av mina favorit band och artister är därifrån och det är inte ofta de tar sig ändå hit till Europa och verkligen inte ofta som de tar sig hit till Sverige.


Annars var min resa till USA och väldigt lärorik, jag fick se mycket och jag fick även en förståelse till varför det är som det är där. Innan jag åkte dit kunde jag inte se någon anledning till varför människor valde att rösta på Trump men efter att ha vart där kan jag faktiskt förstå varför så många valde att göra det. Jag säger inte att jag direkt håller med eller att jag skulle göra samma sak, men jag förstår dessa människor betydligt bättre efter ett verkligt perspektiv. Men min resa sammanfattas som väldigt positiv och jag kan säga att jag verkligen skulle vilja återuppleva allting ännu en gång, inte för att göra om och ändra på något men bara för att jag aldig var vart så glad konstant under fyra veckors tid.


Tänkte inte direkt gå in på så mycket mer som hände det här året men jag skulle gärna vilja tacka några människor.

Inte för att de kanske läser det här (de flesta gör inte de eftersom att de inte kan svenska men ändå lol) men jag vill tacka dem ändå. Självklart tack till människorna som jag har delat många stunder tillsammans med ända sedan 2005 och framåt. Men jag vill även rikta ett tack till några speciella personer som jag lärde känna för två- tre år sedan. Tyvärr har jag typ aldrig träffat de flesta av dem men de har en förmåga att få mig att le även om de bor på andra sidan jorden så tack för att ni har stått ut med mig den här tiden och tack för att ni ibland stannar uppe sent på natten för att kunna diskutera viktiga saker men även så att vi bara allmänt kan prata. Med detta vill jag säga att tidzoner och jag inte riktigt är så nära vänner eftersom att det innebär sena kvällar men så kan det gå. 

Tack för det här året!

Av Elin Petterssson - 29 december 2017 23:12

Näst på tur var Göteborg dit jag åkte med ett gäng för en musikfestival. Vi gjorde storsucce och jag tror att vi även gjorde oss själva förvånade eftersom att det gick väldigt bra oss. Annars gick "veckan" ut på några dagar av musik, liseberg och en del studer där vi bara umgicks

   

Sedan var det dags för mig att göra min hittills bästa resa, destinationen var USA och planen var att uppleva så mycket som möjligt men också att försöka äta så alla hamburgeställen jag kunde få tag på. Resultatet var lovande jag upplevde väldigt mycket och fick ihop 4 hamburgekedjor och fick även ihop 3 donuts ställen. Inte för att göra någon form av marknadsföring kan jag säga att chick- fli- a gjorde mig väldigt besiken, wendys och five guys gjorde mig däremot inte besviken och jag fick en chock när jag insåg att feddys var det bästa hamburgestället och man hittar de godaste donutsen på The Amish market. (men då måste man äta dem direkt/ samma dag annars blir man besviken) 

Dessa fyra veckor då jag var borta fick jag se en hel del, jag fick träffa en del nya människor, jag fick uppleva saker som jag länge har drömt om men jag fick även skratta något enormt så många gånger. Ni kan säkert tänka er att efter fyra veckor i detta land var jag inte helt nöjd med att stå på svensk mark igen, men allting har ett slut så nu kan jag bara se på alla bilder och drömma mig tillbaka

                   

                 

Bara typ den godaste pizzan i världen, om ni åker till USA åk till MODs pizza isf för där hittar ni den här pizzan. Och ja jag har på annans på min pizza men som tur är får man ha på typ vad som helst så..

       

De två sista bilderna är inte av bästa kvalite som ni ser men det är ett real life moment där en person sa till mig att jag var fin och att det säkert blev bra bilder typ. Älskar att man i USA inte alls ska vara rädd över att prata med främlingar och människorna här lever verkligen inte i en bubbla som vi gör i Sverige. 

     

Är ni förvånade över att jag var på konsert? Ni borde iaf inte vara förvånade och om ni känner mig så var ni antagligen inte det. Detta kan vara en av de bästa konserterna som jag har vart på, först och främst eftersom att jag gick helt själv vilket var lite spännande och sedan var självklart bandet helt fantastiska live men jag älskar verkligen konserter då jag kan släppa allt och bara skrika ur mig alla låttexter. Konserten får helt klart 5 av 5 tummar upp!

Detta får även avsluta min resa även om konserten var något av det första som hände men ändå

Näst på tur under år är mitt hår som åkte av efter resan, detta låter rätt sjukt men jag hade tänkt under en längre tid att jag skulle klippa håret och bestämde mig tillslut för att göra det efter resan. Jag var väldigt nöjd med det ett längre tag och är fortfarande det men jag saknar verkligen mitt långa hår och just nu håller jag på att spara ut det igen för att sedan även behålla det ett tag :))

     

Sedan vet jag inte om det hände så mycket mer på ett tag. Jag började skolan och kom tillbaka till rutiner, blev stressad för att jag går sista året och försökte allmänt bara få mitt liv att gå ihop. Något som ändå hände var att jag var på konsert, en R5 konsert för att vara exakt men har inte riktigt någon fantastisk bild på det och ni vet nog ungefär hur det brukar se ut. Jag sov även på en luftmaddrass i en danssal men ungefär samma människor som var med till Gbg, det var kul. Tyvärr blev jag lite halvt ledare eller den som skulle ha koll på allt men det gick ju bra ändå. Känns konstigt att vara en av de äldre i det gänget eftersom att jag länge har vart en av de yngre.. 

Sedan fyllde jag även hela 18 år och det firades några gånger, först på min födelsedag, sedan med några från klassen men också med mina oldies eller the og squad eller vad man nu vill kalla det

     

Något av det sista jag tänkte skriva om var Cypern dit jag åkte med familjen, eller ja nästan hela familjen. Jag spenderade alltså mitt höstlov där och är inte speciellt missnöjd över att jag missade alla former av helloween fester hemma i Sverige eftersom att jag hade det rätt så bra.

                 

Jag tänkte nästan avsluta med att även dela med mig av mina 9 mest likade bilder från min instagram (följ mig @eelinpetterssn) 

 

Lite kul att nämna är ju att på 6 av dessa bilder är jag utomlands varav 5 av dem är från USA och en från Tyskland!

Av Elin Petterssson - 29 december 2017 21:58

Året börjar röra sig mot sitt slut och snart är det dags att börja skriva 2018 istället, lite tråkigt är det att lämna 2017 eftersom att det ändå var ett rätt okej år men samtidigt var det inte så bra heller... meen det är inte riktigt dags för mig att säga hejdå till 2017. Under några år har jag gjort någon form av årsresume där jag la upp massa bilder i ett inlägg som jag hade lagt upp under årets gång, i år tänkte jag NÄSTAN ta tillbaka den traditionen eftersom att det blir ett rätt kort inlägg om jag bara ska lägga upp alla bilder jag lagt ut i år. I bildform och i bloggvärlden har mitt år tyvärr vart ganska kort, jag har lagt upp några bilder men det mesta är typ från USA.. men det är ju även det mest intressanta som har hänt i år ändå så

Jag tänkte ändå skriva lite om några höjdpunkter eller några saker som jag har gjort i år för att själv se vad jag har gjort men också om ni är intresserade typ

Året började med att jag vaknade upp och att jag sedan tog en lång cykeltur hem eftersom att jag inte fira nyår hemma hos mig, men efter några timmar var jag hemma och insåg även att jag hade fått mens så Gott nytt år på det!


Lite senare under året var jag med på ett projekt som heter Erasmus+ eller bara erasmus som vi kallade det för. Försök säga det och få personen att förstå att du inte pratar om någon rasmus..det är svårt okej!

Jag var iaf i Tyskland och bodde hos en familj som jag faktiskt saknar något, jag har fått en hel del erfarenhet av värdfamiljer osv under mina år på gymnasiet och den här familjen kan vara en av de bästa familjerna man kan bo hos. När vi skiljdes åt ville de att jag skulle komma tillbaka och då var jag även välkommen att bo hos dem, jag började nästan inte gråta om vi säger så..

   


Något annat som hände sedan i maj var att RUM eller MusikRUM som det också heter ägde rum (RUM??) Detta är en form av musikfestival här där jag bor vilket betyder att jag spenderar nästan 6-12 timmar varje dag under en helg (fre-sön) i stan och runt konserthuset. I år blev det några fler timmar också på grund av att de visade ESC och tyvärr så var jag tvungen att hoppa in på ett pass och passa det när de som egentligen skulle jobba höll på med annat? Men det gjorde mig egentligen inte så mycket eftersom att jag ändå hade en rolig kväll men var väldigt trött dagen efter däremot..

RUM är iaf en väldigt rolig helg och något som jag brukar se fram emot just för att det innebär musik, jag får gratis mat och jag får även umgås med människor som jag gillar. 

 

Av någon anledning var även detta min standard pose ett tag under 2017... kul att det ändå fanns människor som ville hålla i mitt ben under ett foto

Något som hände direkt efter den här helgen var att erasmus människorna kom till Sverige, tyvärr var det inte min tysk som kom hit vilket gjorde att jag fick vara värd till någon annan, en estländare den här gången. Den här veckan var också en riktigt jobbig vecka och jag tror att det har någon bladning av att jag hade haft en stressig men rolig helg med RUM och sedan kom jag tillbaka till skolan där vi dels hade mycket nationella och matte var på schemat för den veckan. Jag hade även en lite dip och självförtroende var inte alls på topp inför den här veckan. Så detta var en allmänt dålig vecka där jag mådde dåligt och antagligen inte var så trevlig mot de flesta.. tyvärr har jag mina dagar eller veckor ibland och detta var just en sådan vecka. 

Jag insåg även det här året att jag är den enda i familjen som inte gillar att klä upp mig i klänning och klackar. I min familj är majoriteten tjejer dvs 4 av 5 av oss är tjejer aka min mamma och mina systrar, bland alla dessa tjejer har jag märkt att jag är den av oss som verkligen skiljer mig mest från det sterotypskt sett "tjejiga". Så när det var dags för oss att fira mamma och pappas bröllopsdag (vi gör inte det varje år men de hade vart gifta i 20 år så pappa bestämmde att vi skulle äta finmiddag) Jag var inte riktigt med i svängarna och tänkte "okej vi ska ut och äta på resaurang, jag tar på mig jenas och en lite finare tröja", går upp för trappen och inser att resten av familjen ska ha på sig kostym, fin klänning, klackar osv. Frågar självklart varför och fick då reda på varför vi skulle äta på restaurang, snabb som jag är insåg jag därför att jeans inte riktigt passade så bytte därför om och resultatet blev mer såhär

     

Kostymbyxor och converse blev uppklätt för min del, och till alla som undrar är jag längre än båda mina systrar men de har som sagt klackar vilket gör att vi alla ser ungefär lika långa ut 

Det som hände sedan var att för första gången såg Alex Aiono. Detta bloggade jag även lite mer om men för er som inte vet såg jag honom på tubecon där han uppträdde lite och sedan hade någon form av m&g.   

Sedan var det äntligen sommmar och sommarlov, som alltid på agendan då är min moster som kommer till Sverige. Eftersom att hon bor i USA får jag bara träffa henne ca 1 gång om året därför blir det några intensiva dagar där vi konstant försöker hitta på olika saker. Vandring är något som är obligatoriskt men även en tur till mataffären, midsommarfirande och en hel del fika. För att inte blir för långrandig tänkte jag bara ladda upp några bilder från de dagarna

 

       

För att detta inlägg inte ska bli alldeles för långt tänkte jag nu avsluta här och göra en del två där jag skriver om det sista månaderna under det här året

Av Elin Petterssson - 16 december 2017 22:40

Vet aldrig hur jag ska börja mina inlägg så hej!

Har samma problem när jag ska börja skriva uppsatser osv.. vet aldrig hur jag ska börja

Men okej jag antar att vi börjar på samma sätt som vanligt

Det var ett tag sedan jag bloggade och jag har helt ärligt inte något att skylla på men typ skola som vanligt hahah lol

(försöker verkligen med mina "hahah" eller "lol" för att visa vad jag egentligen tänker och kanske också för att jag är en person som väldigt ofta skrattar och gillar när människor runt omkring mig också skrattar och har kul, intressant information ellerhur!)

Hur som helst så börjar höstterminen gå mot sitt slut och om en vecka har jag äntligen lov och det är även jul typ,, va?

Åren går verkligen för fort ibland... får ofta höra av äldre att tiden går ännu snabbare när man har gått ut gymnasie eller när man blir "äldre". Helt ärligt tror jag inte att tiden kan gå så mycket snabbare än såhär för jag blir helt ärligt åksjuk, det går helt enkelt för fort. Kan dels bero på att jag inte vill gå ut gymnasiet för då måste jag själv börja ta mer ansvar och jag måste även hitta på något att göra efter att jag har tagit studenten.. går ju sådär för mig just nu att bestämma mig..

Men som sagt det är ju skönt med lite lov snart, däremot måste jag plugga en del under lovet och försöka jobba lite med mitt gymnasiearbete osv kulkul :)))


Tänkte i det här inlägget skriva om något kul som har hänt men vet inte om det har hänt något kul på senaste tiden hahah. Lite komiskt är det ju men även lite tragiskt också haha. Men något iaf lite kul som jag uppskattar väldigt mycket är att det verkar gå väldigt bra för några av favorit band! Självklart går det väldigt ofta bra för dem men de har släppt lite musik som ger mig väldigt mycket glädje och några andra har åkt på turne och några har åkt på en ännu större ture. Vad mer kan man önska sig i livet liksom hahhaha Kul när det går bra för andra ellerhur? :))

Okej kom på en annan grej nu, jag har varit på cypern och det var ju kul, okej tack för mig!  


Skapa flashcards