elinpettersson

Direktlänk till inlägg 13 januari 2018

bra start på året....

Av Elin Petterssson - 13 januari 2018 23:16

Min blogg känner jag har blivit någon form av psykolog för mig? Vet inte hur jag ska förklara detta för bloggen kan ju inte riktigt prata tillbaka...men här har istället jag makten att skriva vad jag vill och mycket är tankar eller sådant jag har tänkt på på senaste tiden. Många anväder ju bloggar för att skriva ut vad de gör, jag skriver blogg för att visa upp min tankar, ångest och sånt jag reflekterar över. Jag tycker iaf att det är väldigt lugnande och jag själv kan ibland läsa igenom några gamla inlägg och tyckte lite synd om mig eller bara skratta åt sånt jag har skrivit.


Något jag tänkte skriva om nu är mitt 2018, det har ju gått några dagar och jag har inte haft den bästa starten på året om vi säger så. Det började med att min mobil dog..stendöd verkligen...Under en tid har den blivit sämre och sämre och jag behövde starta om den ibland till och med varje dag. Varje gång jag stängde av den var jag även orolig över att den inte skulle sättas på igen eftersom att det har hänt min syster så ni kan ju tänka er stressen varje dag när jag var tvungen att stänga av den. Men så en morgon när jag höll på att kolla sociala medier var jag tvungen att starta om den och tänkte att idag eller imorgon drar jag och köper en ny mobil för att allt omstartandes är inte jättekul... så jag tänkte okej jag börjar lägga över lite bilder så att jag kan spara dem..mobilen laggade så jag tänkte okej, jag startar om det. Tror ni inte då att mobilen inte går igång?? När jag är i full fart och ska lösa problemet skapas ett ännu större problem. Tar mig ungefär 1,5-2 timmar att lösa problemet med hjälp av min dator och mobilen går igång igen och allt är som vanligt. Insåg nu att det VERKLIGEN var dags att köpa en ny mobil för hjärtattacken efter den händelsen var inte hälsosam. Några dagar senare hämtar jag ut den från posten för att jag blev tvungen att beställa den, men idag har jag iaf en ny fungerade mobil och jag kan inte förstå hur batteriet klarar sig så länge? Jag kan helt ärligt nästan gå en hel dag utan att ladda och jag behöver inte ens ha strömsparläge, drömscenario.


Även om detta problem löste sig kommer det fler mina vänner..

Jag tänkte färga håret nu innan skolan började efter jullovet så jag frågade mamma om hon ville ställa upp och hjälpa till som hon har gjort gångerna innan. Vi hann ta fram grejerna och förbereda oss halvt innan jag inser att det kanske inte är jättebra att färga håret med mina örhängen i. Jag tog två nya hål i öronen någon gång i slutet av november och man ska ju ha i örhängena i minst fem/sex veckor helst längre eftersom att det är ett sår/ hål what ever. Men iaf den här dagen hade jag haft hålen i ungefär sex veckor så jag var överlyckig och tänkte att det är ju bara att ta ut dem i några timmar och sedan sätta in dem igen. Tyvärr så hade inte hålen riktigt läkt och mamma tyckte inte att det var så smart att färga håret om inte hålen helt hade läkt. Det säkra före det osäkra liksom. Men för mig kändes detta så typiskt mig, att det alltid ska hända mig. Mina första hål var enligt mamma inte självklara heller, hade tydligen mycket problem med dem och nästan så att mamma tyckte att jag skulle låta dem läka igen(detta är däremot inget som jag minns eftersom att jag var väldigt liten).  


Är ni förvånade om jag säger att oturen inte tog slut här...precis när skolan ska börja alltså kvällen innan mådde jag inte så bra men tänkte att jag bara var nervös eller stressad eller något så tänkte inte så mycket på det. När jag sedan vaknar är jag sjuk.. inte jättesjuk men har lite lätt ont i halsen och kände mig lite förkyld. Tänkte inte så mycket det eftersom att jag hade vart sjuk några dagar vid jul och då var jag inte jättesjuk och kunde fortfarande "hålla igång" om vi säger så. Ville verkligen ändå inte vara sjuk denna veckan eftersom att jag hade ett prov och en uppgift som skulle vara klar så kände att jag behövde gå till skolan för att få gå igenom det och sedan behövde jag också plugga. Riktigt så blev det inte..jag gick till skolan och mådde bokstavligen talat skit. Jag hade ont i halsen, huvudet och hade antagligen feber också. När jag kom hem från skolan gick jag direkt och la mig i sängen och sov. Istället för att plugga inför provet osv spenderade kvällarna med att kolla på yotube eller serier för jag orkade verkligen inte plugga och jag kunde inte heller koncentrera mig. Detta pågick under måndagen, tisdagen och onsdagen även fast jag under onsdagen åkte ner till stan och gick runt där ett tag. Förstår inte hur jag orkade med det men hade en del energi mitt under dagen och precis efter lunch vilket detta var eftersom att bara hade en kort lektion under onsdagen. Hur som helst så kunde jag knappt prata dessa dagar och på kvällarna när jag låg i min säng och kollade på serier kände jag mig extremt trött, kunde knappt svälja och mitt huvud sprängdes nästan. Samtidigt var jag stressad eftersom att jag behövde plugga inför provet som var på torsdagen, skriva klart uppgiften som skulle vara klar på fredagen och jobba med gymnasiearbetet som också ska vara klart snart. Under hela den här veckan var även min mentor sjuk och hade verkligen behövt honom i skolan för att han har en förmåga att kunna förklara allt så att man förstår för jag fattade verkligen ingenting inför provet. Eller mer om vi säger det såhär jag förstod inte hur saker och ting hängde ihop och jag förstod inte hur jag skulle hitta likheter och skillnader i saker och ting. Torsadgen blev ändå som tur var för min hälsas skulle kort och jag åkte till skolan senare huvudsakligen för provet som jag i princip inte hade pluggat för. 

Provet blev inte riktigt någon höjdare om vi säger så...provet skulle skrivas på datorn med ett program som heter digiexam. Det är ett helt okej program som låter oss skriva prov på datorn och läraren kan försäkra sig om att vi inte fuskar. Något lite sämre är att programmet stänger ner allt annat så flikar som man hade uppe försvinner så det är ju bra och man sparar dem och sina dokument. Man behöver även ha tillgång till internet för att kunna öppna programmet, mitt internet började strula redan innan så läraren förslog att jag skulle skriva förhand. NEJ tänkte jag, för det första är min handstil förfärlig, för det andra är jag sämst på att stava så jag behöver stavningskollen och för det tredje är jag sjuk så allt jag gör blir ännu sämre och mer förvirrande. Tillslut fick jag ändå upp programmet och började skriva. Provet kändes verkligen svårt och jag kände inte att jag hade något bra att skriva samtidigt som jag såg att alla andra hade skrivit nästan dubbelt så mycket?? Jag fortsatta ändå kämpa med mina hungriga mage (jag hade inte ätit någon lunch och klockan var runt 3..), huvudvärk och hjärnsläpp för jag visste verkligen inte vad jag skrev. Insåg iaf att tiden började rinna ut så jag var tvungen att gå vidare, då började min dator att frysa sig, alltså att allt bara stanna och jag kunde inte göra någonting. Min lärare trodde att det kunde vara mitt internet som spökade så efter några frysningar bestämmde vi oss för att jag skulle starta om datorn och sedan att jag skulle starta upp programmet med nån USB sticka och på så sätt behövde jag inte internet. Så först lämnade jag in uppgiften för att försäkra mig om att allt sparades och sedan startade jag om datorn.


För er som inte använder digiexam kan jag berätta att när man har lämnat in en uppgift är den inlämad alltså finito du kan inte få tag på den men den är sparad på din lärares dator eller inloggning whatever. Detta betyder ändå att din lärare kan "starta upp" uppgiften igen och då kan du fortsätta att skriva vidare och allt du redan har skrivit finns kvar. Så när jag nu hade startat om datorn provade vi med USB stickan....allt var borta.. allt som jag hade skrivit var borta...Mitt humör sjönk verkligen ner till botten. Jag hade setat där i över en timme och skrivit så gott jag kunde med tanke på hur jag mådde..jag ville verkligen inte skriva om allt. Någonstans här kände jag också hur tårarna började komma för jag kände att det verkligen inte kunde bli så mycket sämre än såhär. Som tur är fanns ändå det jag hade skrivit kvar på min lärares dator så tillslut kunde jag ändå bli klar med provet tack vare att min lärare kunde vara kvar efter lektionens slut. Lektionen slutar vanligtvis 16.10 men min lärare var kvar till 16.40 och jag gick bara några minuter senare när jag hade läst igenom allt lite snabbt och sedan skickat in det. 


Som tur var hände det inget värre än detta vilket är väldigt tur för annars hade jag på riktigt börjat gråta floder. Efter den här dagen blev jag tvingad av både mamma och min bästa vän att stanna hemma från skolan under fredagen för att jag verkligen behövde vila upp mig. Jag kan säga att jag verkligen hatar att vara hemma från skolan, klagar inte över en studiedag men en dag då jag ska vara i skolan är jag i skolan, att sjukanmäla sig är inte ett alternativ för mig. Så om jag någon gång blir sjuk går jag ändå till skolan för att jag inte vill missa något och för att om jag stannar hemma får jag ångest för att jag borde vara i skolan. Men i fredags var jag ändå hemma vilket jag faktiskt är glad över att jag var nu, när jag vaknade på fredagen mådde jag något bättre, det var iaf inte omöjligt att svälja och jag kände att febern hade lagt sig. Något som jag fick tid för istället var att googla lite, kvällen innan hade mamma frågat mig hur jag mådde jag undrade om jag kanske hade halsfluss. Halsfluss är något lite värre än "bara" ont i halsen när man är förkyld, täppt i näsan osv. Detta visste inte jag var det var innan jag googlade så jag tänkte nej för det lät läskigt. Jag googlade ändå halsfluss och insåg rätt snabbt att det var halsfluss som jag faktiskt hade (hade haft för jag mådde ju bättre). Jag läste även vidare och insåg att det stod att man skulle åka till en vårdcentral eller något för att få penicillin om man hade feber i flera dagar eller om man t.ex kände att man hade svårt för sig att svälja sitt saliv, det skulle även vara akut om man inte kunde göra det. Så någonstans här insåg jag att jag kanske borde ha googlat detta liite tidigare och jag borde faktiskt ha stannat hemma från skolan lite tidigare men jag borde även ha åkt till vårdcentralen. Kände att det var lite sent att göra det när jag började bli friskare så nu sitter jag här och funderar på om det är bra eller dåligt att jag känner mig friskare. Självklart är det ju bra men det kan ju även vara så att något allvarligare har hänt som borde kollas upp....men jag är någon som tar saker och ting som de kommer så blir jag sjuk senare löser vi det då men jag gillar heller inte att anpassa mig efter saker så t.ex om jag blir sjuk försöker jag leva på som vanligt för jag tycker att saker och ting ska anpassa sig efter mig...


Efter detta lite oklara inlägg vill jag säga att jag tycker inte att 2018 verkar vara ett så bra år och jag tycker även att jag förtjänar lite medvind nu för annars bryter jag nog ihop på riktigt. Imorgon eller ja idag tänkte jag försöka färga mitt hår igen men först då se om det är bättre med hålen. Så jag nu hoppas jag på lite bättre tur framöver som tur är mår jag iaf mycket bättre än tidigare i veckan så förhoppningsvis är jag helt frisk tills imorgon!

   

Två platser som jag saknar något enormt!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin Petterssson - 7 januari 2020 05:40

Är ganska säker på att det typ inte är någon som fortfarande läser mina inlägg här men har inte heller kollat besöksstatistiken på år och dar så vet inte rikigt vad jag pratar om egentligen. Om det fortfarande är någon vacker (vilsen?) själ där ute s...

Av Elin Petterssson - 15 oktober 2019 07:18

Det var ju då ett väldigt bra tag sedan jag skrev ett inlägg här men nu gör jag det igen tydligen.  I mitt liv har det hänt väldigt mycket under tiden den tiden. För det första har jag flytta, för det andra bor jag just nu i ett annat land och för ...

Av Elin Petterssson - 28 maj 2019 12:59

Idag vaknade jag väldigt tidigt, lite för tidigt enligt mig men har haft lite svårt att sova nu på sneaste tiden när jag inte riktigt har mått så bra. Har dock hunnit med väldigt mycket under förmiddagen så det var ju ändå tur på något sätt.  Tänkt...

Av Elin Petterssson - 23 maj 2019 13:12

Mitt konsertår fortsätter och jag har nu vart på ännu en konsert! Egentligen är inte det här året riktigt tänkt som ett konsertår men är ändå på samma nivå som förra året vilket också är rekordet. Får se om det blir några mer konserter under sommaren...

Av Elin Petterssson - 18 maj 2019 00:27

Hade tänkte att skriva ett inlägg lite tidigare idag men blev inte riktigt så när en kompis skrev och ville umgås så åkte direkt ner till stan istället.   Igår eller ja i torsdags var jag på konsert på Gröna Lund, kollade ännu en gång på Benjamin...

Ovido - Quiz & Flashcards