elinpettersson

Direktlänk till inlägg 14 september 2014

Valdagen

Av Elin Petterssson - 14 september 2014 09:47

Idag så är det val i Sverige vilket betyder att alla över arton är med svenkst medborgarskap får rösta!

Jag får inte rösta eftersom att jag inte är öer arton men jag önska nästan att jag fick gå o rösta idag, dels för att jag också bor i det här samhället och jag har också åsikter! Också för att de flesta partierna pratar om mycket skolan och jag går i skolan jag vill påverka det men kan ju inte det.... Jag är därför super taggad inför nästa val då jag för första gången får gå och rösta :)

Men över till årets val, jag tycker egentligen att det är ganska konstigt att alla inte röstar, jag tror att alla i Sverige nån gång eller många gånger klagar över saker o ting typ som skola, jobb, kollektivtrafik, regler och lagar i Sverige. Varför röstar man inte då och kan påverka vilka som ska styra Sverige så kanske man får det bättre. 

Om man är osäker vad man ska rösta på så finns det något som heter rösta blankt då kan man visa att man vill påverka men du kan inte välja eller inte riktigt vet, det är ändå ett steg närmare än att bara ligga hemma i soffan och klaga på att det bästa progammen inte går på TV just då... Men är du emot rasism så ska du rösta på ett parti, det måste ju ändå vara något som är bättre än något annat. Alla partierna har ju några bra saker liksom att de har sämre saker också

Men bara du röstar eftersom att i Sverige har vi en rösträtt då nästan alla över 18 år får rösta, det finns andra läder då man kämpar för att få rösta men här kan man bara gå till vallokalen lägga ett papper i en kuvärt och sedan kan man bara gå hem. Tar inte alls mycket energi!

Så visa att du vill påverka gå och rösta och känn att du gjort något bra inför de fyra kommande åren

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin Petterssson - 7 januari 2020 05:40

Är ganska säker på att det typ inte är någon som fortfarande läser mina inlägg här men har inte heller kollat besöksstatistiken på år och dar så vet inte rikigt vad jag pratar om egentligen. Om det fortfarande är någon vacker (vilsen?) själ där ute s...

Av Elin Petterssson - 15 oktober 2019 07:18

Det var ju då ett väldigt bra tag sedan jag skrev ett inlägg här men nu gör jag det igen tydligen.  I mitt liv har det hänt väldigt mycket under tiden den tiden. För det första har jag flytta, för det andra bor jag just nu i ett annat land och för ...

Av Elin Petterssson - 28 maj 2019 12:59

Idag vaknade jag väldigt tidigt, lite för tidigt enligt mig men har haft lite svårt att sova nu på sneaste tiden när jag inte riktigt har mått så bra. Har dock hunnit med väldigt mycket under förmiddagen så det var ju ändå tur på något sätt.  Tänkt...

Av Elin Petterssson - 23 maj 2019 13:12

Mitt konsertår fortsätter och jag har nu vart på ännu en konsert! Egentligen är inte det här året riktigt tänkt som ett konsertår men är ändå på samma nivå som förra året vilket också är rekordet. Får se om det blir några mer konserter under sommaren...

Av Elin Petterssson - 18 maj 2019 00:27

Hade tänkte att skriva ett inlägg lite tidigare idag men blev inte riktigt så när en kompis skrev och ville umgås så åkte direkt ner till stan istället.   Igår eller ja i torsdags var jag på konsert på Gröna Lund, kollade ännu en gång på Benjamin...

Ovido - Quiz & Flashcards