elinpettersson

Alla inlägg under april 2014

...

Av Elin Petterssson - 1 april 2014 18:02

Jag brukar inte skriva såna här inlägg har faktiskt aldig gjort det men nu har det ändå gått för långt kan man tycka....


Jag har i många år hört om olika rättvisor mycket om svält men också om andra orättvisor i andra länder om t.ex KÖN. Att man kan bli behandlad olika pågrund av sitt kön?!? Jag fick också höra att såndat kan förekomma i Sverige, visst för några år sedan? Det var ju ändå typ 2010 då jag fick höra det första gången!

Men även om vi säger att det inte förekommer längre och tror det ibland så är det inte alls slut med det, jag har inte vart med om det själv så många gånger men har jag märkt något i skolan t.ex så har jag sagt till och personalen har oftas tänkt om lite då. 

Men detta kan göra mig riktigt arg vi som är kvinnor/tjejer kan bli behandlade på ett riktigt dåligt sätt bara för att vi är tjejer/kvinnor! 

Att vi är svaga och att vi inte är tillräckligt modiga?! Vad menar ni med det? 

Hur många har inte hört att män/killar är starkare än tjejer/kvinnor?

Vet nån hur mycket press vi tjejer har på oss, vi får inte vara t.ex FÖR sminkade, FÖR långa man får till och med inte ens vara FÖR snygg..... Styrkan att kunna vara tjej och sammtidigt vara solt över sig själv slår alla andra styrkor!

Men detta tycker tydligen inte många andra, vissa män tror att de kan bestämma över andra kvinnor. Samtidigt kunna utnyttja dem. Jag har hört talas om fler olika våldtäker som män gjort mot tjejer/ kvinnor och våltäksmännen fick ingen som helst konsekvens eftersom att tjejen/ kvinnan inte vrålade typ miljontals "Nej". Jag överdriver inte ens när jag säger miljontals, en kvinna blev våldtagen av en man och hon sa nej flera gånger men mannen "hörde" tydligen inte det(skaffa hörapparat) denna gång vet jag inte riktigt vad som hände efter men mannen fick inte det straff som många tycker att han borde få.

Visste ni att det blev förbjudet att slå sin fru 100 år innan det blev förbjudet att våldta sin fru, man kunde alltså våldta sin fru men man fick inte slå henne. (Får jag fråga hur man egentligen tänkte där?) (I en rättegång skulle väl alla bara kunna säga "nej, jag slog inte henne jag försökte bara våldta henne" Jaha då blev det helt plötsligt okej?!?)

Än idag så är inte kvinnor och män jämnställada, det finns mycket man kan göra bättre!

Har in hört den här:

"Kim har legat med 20 personer! Är Kim en killer eller en tjej?"

Blir hen hyllad eller blir hen kallad för fula saker? Det ska inte spela någon roll!

Men sedan att kvinnor får lägre lön än fast än att de utförsamma arbete kanske till och med bättre, med de får ändå lägre lön. Att man inte ens ändrar på det fast än alla vet om det...

Detta är verkligen inte okej, tänkt efter om det finns något i era vardag som ni kanske kan ändra på. Blir ni inte llika behandalde så har ni mer än rätt att säga ifrån och alla måste lyssna på er särskilt om ni pratar med en vuxen!

Visa ockå lite Girl Power! 

 

Älskar er TJEJER <3

Ovido - Quiz & Flashcards